Interview Trijntje Oosterhuis

15 - 7 - 2005
 

Muzikanten kind aan huis bij Trijntje

 

Na een jaar afwezigheid uit het popcircuit, keert Trijntje Oosterhuis in september terug met een nieuw album “See You As I Do”. Door de geboorte van haar zoon Jonas, stond ze een tijdlang niet meer op het podium. Die tijd benutte ze om thuis aan haar nieuwe plaat te werken. “Maar het is geen album dat alleen over mijn kind gaat”, zegt de zangeres, “dat vind ik altijd zo weeïg als artiesten dat doen.”

 

Jonas speelde echter wel een belangrijke rol bij de totstandkoming van het album. “Uit praktische overwegingen hebben we het album bij mij thuis opgenomen”, zegt Trijntje. “Ik kon niet lange tijd van huis zijn, maar wilde de plaat ook niet uitstellen. Omdat ik genoeg ruimte heb en het tegenwoordig goed mogelijk is thuis op te nemen, heb ik daartoe besloten. Het leverde een heel ontspannen, relaxte sound op. Daar moet ik mijn zoon dus wel dankbaar voor zijn.”

 

Gasten

Dat muziek Jonas met de paplepel wordt ingegoten is onmiskenbaar. Hij groeit op in een uiterst muzikale omgeving. Beroemde muzikanten als Candy Dulfer, Toots Thielemans en New Cool Collective kwamen ook voor dit album regelmatig bij Trijntje over de vloer. “Eerlijk gezegd is dat vrij normaal voor mij. Het zijn mensen waar ik altijd veel mee werk, dus als ik met een nieuw project begin, bel ik ze op om te kijken of ze een rol kunnen spelen.”

 

Trijntje werkte verder samen met haar vaste band, bestaande uit Aram Kersbergen (bas), Ronald Kool (toetsen), Hans Eijkenaar (drums) en Arnold van Dongen (gitaar). De productie was in handen van James Hallawell. “Door met één producer te werken, heeft het album een eigen sound gekregen. Het luistert lekker weg, van A tot Z. Natuurlijk zit er wel variatie in. Ik heb de nummers geschreven samen met vier verschillende componisten. Allemaal uit het buitenland overigens. Ik heb de vruchten geplukt van de tijd die ik heb geïnvesteerd in het netwerken in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.”

 

Plannen om ook in het buitenland te gaan touren heeft Trijntje niet. “Als ik de kans zou krijgen, laat ik die zeker niet liggen. Maar het is niet alleen aan mij, de platenmaatschappij moet er ook in kunnen investeren. En voorlopig heb ik nog genoeg om handen in Nederland en België.” Op 25 november geeft Trijntje een concert in de Heineken Music Hall. Het vormt het startpunt van een concertreeks rond haar nieuwe album “See You As I Do”, dat begin september uitkomt.

 

Toekomstmuziek

Voor de verdere toekomst zit Trijntje nog vol met ambitieuze plannen. Trijntje: “Ik wil nog een Nederlandstalig album maken, een kerstalbum met big band en ga zo maar door. Als ik dat allemaal zou doen, ben ik nog minstens tien jaar bezig. Maar dat is helemaal niet erg, ik kan het nog wel honderd jaar volhouden.”

 

Zelf een comeback van Total Touch sluit Trijntje niet helemaal uit. “Tjeerd en ik hebben nog steeds een magische band. Dit is toevallig het eerste album waaraan hij niet heeft meegewerkt. We schrijven nog wel samen liedjes, alleen pasten die niet op dit album. Mochten we ooit weer een stuk of tien topliedjes hebben en het gevoel dat we echt iets toe kunnen voegen aan de muziek, komen we misschien wel terug. Wie weet.”

 

Na het uit elkaar gaan van de popformatie Total Touch richtte Trijntje zich op haar solocarrière. In deze vijf jaar werkte ze hard aan haar eigen sound, maar maakte ook enkele uitstapjes, bijvoorbeeld een jazzalbum voor Blue Note. “Strange Fruit was eigenlijk een toevalstreffer. Het is goed mogelijk dat ik nog eens zoiets zal doen, maar voorlopig wil ik me echt richten op eigen materiaal”, zegt Trijntje. “Overigens vind ik het zelf wel meevallen met de verschillende muziekstijlen die ik heb gemaakt. Ik zie mezelf echt als een pop-/soulzangeres. Mijn nieuwe single ‘See You As I Do’ heeft een beetje een Motown klank.”

 

Meer informatie over Trijntje Oosterhuis op www.trijntje.nl

 

De voorverkoop voor het concert van vrijdag 25 november in de Heineken Music Hall is op 18 juni van start gegaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ongedwongen thuissfeer levert harmonieus album op voor Trijntje Oosterhuis

 

 

Trijntje Oosterhuis brak door met popformatie Total Touch, maakte een succesvol soloalbum, deed een uitstap in de jazz met het album “Strange Fruit”, dat op het prestigieuze label Blue Note label werd uitgebracht en trad op door heel Nederland. Het afgelopen jaar werd ze moeder van een zoon Jonas en werkte ze in haar eigen huis aan een nieuw solo popalbum. Begin september komt “See You As I Do” uit en op 25 november treedt ze op in de Heineken Music Hall.

 

Je hebt verschillende soorten muziek gemaakt, van pop tot jazz, hoe zie je jezelf nu eigenlijk?

“Als een soul/pop-zangeres. Maar ik vind het nog wel meevallen met de verschillende muziekstijlen die ik heb gemaakt. Het zit toch allemaal wel ongeveer in dezelfde richting. Soul, pop, een beetje singer/songwriter-achtig.“

 

Hoe zou je “See You As I Do” omschrijven?

“Ik vind het een prettige plaat om van A tot Z naar te luisteren. Het heeft echt één richting. Dat komt omdat ik het thuis heb opgenomen, met dezelfde band en dezelfde producer. Er zitten wel verschillen in, want ik heb samen geschreven met vier verschillende componisten, maar omdat ik me tot één producer heb beperkt heeft het toch allemaal een bepaalde sound.”

 

Waarom heb je het album thuis opgenomen?

“Eigenlijk uit praktische overwegingen. Omdat ik net een kind heb gekregen, wilde ik niet maanden van huis zijn. Maar ik wilde het opnemen ook niet uitstellen en aangezien het tegenwoordig heel goed mogelijk is thuis op te nemen, heb ik daarvoor gekozen.

 

Het zorgt wel voor een andere sfeer. Het kan heel beklemmend zijn, maar omdat ik ruimte genoeg heb, was het heel leuk. Een kantoorruimte heb ik omgetoverd tot studio, zodat niet iedereen er onder leed. Het was heel gezellig. De band en ik hadden een ongedwongen, relaxed gevoel. We hadden geen tijdsdruk, zoals in een studio waar de klok doortikt. We hadden geen haast, konden flexibel werken. Natuurlijk hadden we wel een beetje vaste tijden, maar als het even niet ging, was dat geen probleem. Het grootste nadeel was eigenlijk dat ik midden in de stad woon en parkeren dus wel eens lastig kon zijn. Maar aan de andere kant konden we er ook af en toe eens even tussenuit.”

 

Hoe reageerden de buren?

“Die vonden het prima. Ze vroegen zelfs of we de ramen open konden laten zodat ze mee konden genieten. We maakten ook niet echt veel lawaai, alleen de drums zijn echt hard, maar daar ben je na twee, drie dagen mee klaar. Zolang ik het niet als fulltime studio gebruik, vinden mijn buren het alleen maar leuk.”

 

Hoe bevalt het moederschap?

“Heel goed. Ik kan het iedere muzikant aanraden. Overigens staat het album niet in het teken van mijn zoon Jonas. Dat vind ik altijd zo weeïg als artiesten een hele plaat over hun kind maken. Maar ik moet hem wel dankbaar zijn voor het album, want door hem heb ik het album thuis opgenomen en heeft het die relaxedheid gekregen. Dat heeft dus wel verschil gemaakt.

Jonas is echt een toevoeging aan mijn leven. Maar het is prima te combineren. Het is af en toe wel een hoop geregel, maar dan nog is het twintigduizend keer leuker dan voordat hij er was. Hij wordt nu al omringd door muzikanten.”

 

Hoe was het om met gasten als Candy Dulfer, New Cool Collective en Toots Thielemans te werken?

“Het klinkt misschien gek, maar dat is eigenlijk heel gewoon voor me. Het zijn mensen waar ik veel mee werk, dus als ik ergens mee bezig ben bel ik hun op.”

 

Met welke artiest zou je nog wel eens samen willen werken?

“Dat zijn er zoveel, maar ik kan er zo niet eentje noemen. Ik heb een heel lang verlanglijstje, maar ik ben al heel bevoorrecht met de artiesten met wie ik tot nu toe heb samengewerkt. Er loopt zoveel talent rond. Maar ik geniet ook gewoon graag van andermans albums en concerten, ik hoef niet per se iets met ze samen te doen.”

 

Dit jaar hebben we veel reunies gezien, van Queen tot de Backstreet Boys en van geruchten rond de Spice Girls tot Pink Floyd. Bestaat er een kans dat Total Touch ooit weer samen komt?

“Wie weet. Tjeerd en ik hebben nog steeds een magische band. Dit is toevallig het eerste album waaraan hij niet heeft meegewerkt. We schrijven nog wel samen liedjes, alleen pasten die niet op dit album. Mochten we ooit weer een stuk of tien topliedjes hebben en het gevoel dat we echt iets toe kunnen voegen aan de muziek, komen we misschien wel terug.”

 

Wat zijn de concrete toekomstplannen?

“In november doe ik een optreden in de Heineken Music Hall. Dat is het beginpunt van de concertreeks rond dit album. De komende tijd doe ik veel promotie om het album neer te zetten. Ik heb wel wat besloten optredens gedaan, maar dit wordt het eerste openbare concert sinds een jaar. Ik ben wel excited, heb zin om weer lekker muziek te maken. Ik verheug me er op.”

 

Ga je ook nog verder met jazzmuziek?

“Strange Fruit” was eigenlijk een toevalstreffer. Ik sluit niet uit dergelijke projecten in de toekomst weer te doen, maar dat kan over tien jaar ook nog. Ik richt me voorlopig volledig op eigen repertoire. Ik heb nog heel veel ideeën voor de toekomst. Ik wil nog een keer een Nederlandstalig album maken, een kerstalbum met een big band, en ga zo maar door. Als ik al die dingen zou doen ben ik nog zeker tien jaar bezig. Dat is natuurlijk alleen maar leuk. Ik zou dit nog wel honderd jaar kunnen doen.”

 

Wat maakt het muzikant zijn zo leuk?

“De vrijheid. De eigen invulling. Ieder album is eigenlijk een momentopname van wie jij bent. Het is een document en het is heel leuk getuige te zijn van je eigen ontwikkeling. Ook het feit dat je iets heb gemaakt dat er daarvoor nog niet was, is te gek.”

 

Wat maakt een album goed?

“Een goed album geeft je het gevoel dat het bij je past. Dat geldt ook voor mijn nieuwe album. Het klinkt comfortabel, harmonieus, precies zoals ik me voel. Het is positief, al belicht het natuurlijk ook de andere kant.”

 

Is er een nummer dat er voor jou persoonlijk uitspringt?

“Ze springen er allemaal uit. Met ieder liedje heb ik een andere band. Het hangt van je gemoedstoestand af. De gastoptredens van Candy en Toots zijn natuurlijk bijzonder, maar het zijn allemaal complete, mooie liedjes. Zoals gewoonlijk, heb ik de nummers zelf geschreven, ditmaal in samenwerking met vier buitenlandse componisten en een buitenlandse producer, de creme de la creme uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Nu pluk ik de vruchten van de tijd die ik heb geïnvesteerd in het netwerken daar.”

 

Meer informatie over Trijntje Oosterhuis op www.trijntje.nl

 

De voorverkoop voor het concert van vrijdag 25 november in de Heineken Music Hall is op 18 juni van start gegaan.

 

 

Eclectico.nl © 2007 • Eelco den Boer

www.eclectico.nl