‘Logistiek draait om logica’

 

Een paar kilometer van het hoofdkantoor van A.R.M. Autoleasing in Vianen bevindt zich het terrein van de Remarketingafdeling. Denk echter niet dat dit een bijzaak is. “Hoe meer de voormalige leaseauto’s opbrengen, des te scherper er immers gecalculeerd kan worden”, zegt San van Sprang, manager Remarketing.

 

Wat doet de Afdeling Remarketing?

“Wij zorgen ervoor dat leaseauto’s die hun tijd hebben uitgediend, een tweede leven tegemoet gaan. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn het innemen en verkopen van auto’s slechts kleine onderdelen van ons werk. De hoofdmoot bestaat uit logistieke processen en de administratieve afwikkeling.”

 

Hoe treffen jullie de ingeleverde auto’s aan?

“Sommige auto’s keren zo goed als nieuw terug, terwijl aan andere duidelijk is te zien dat er niet zo prettig in is gewoond. Dat zijn opvallend genoeg vaak de duurdere modellen, waar 60 tot 70 duizend kilometer per jaar mee is gereden. Bij binnenkomst controleren wij de auto op eventuele schades en de technische staat. We rijden ook altijd een rondje met de auto om te kijken of alles spic en span is. Vervolgens plaatsen we de auto op een zogenaamde kavellijst waarop alle te verhandelen auto’s staan en wordt het financiële proces afgerond.”

 

Waar gaan de auto’s naartoe?

“Voornamelijk naar de handel, maar ook particulieren kunnen langskomen om een goedverzorgde occasion uit te zoeken. Hoewel het terrein altijd vol lijkt te staan, gaat het om iedere keer een andere vloot. In totaal staan er ongeveer 125 auto’s, die allemaal binnen anderhalve week weer een nieuwe eigenaar hebben.”

 

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een medewerker die zich bezighoudt met Remarketing?

“Een goed overzicht is essentieel. Hoewel het op het eerste gezicht erg ingewikkeld en overweldigend lijkt, is logistiek eigenlijk niet meer dan een kwestie van logisch nadenken. Ik viel van de ene verbazing in de andere, toen ik op deze afdeling terecht kwam. Maar het is het leukste wat ik ooit heb gedaan. Remarketing is een aparte wereld. Geen dag is hetzelfde als de vorige. Een planning maken is haast onmogelijk en er wordt vaak een beroep gedaan op onze creativiteit. Ervaring komt daarbij zeker van pas. Zelf werk ik al twintig jaar bij A.R.M. Autoleasing en ook mijn collega’s zijn oudgedienden. We zijn ook echte autoliefhebbers, dus het is altijd leuk om een aparte auto binnen te krijgen, zoals laatst een Lancia Thesis. Wel blijft het ons elke keer verbazen dat dergelijke dure auto’s zo weinig opleveren in de handel.

 

Wat maakt Remarketing zo bijzonder?

“Eigenlijk zien wij alles wat er speelt in het bedrijf en op de markt. Dat maakt het werk zo leuk. We houden onze ogen en oren altijd open. Een goede verstandhouding met transporteurs is bijvoorbeeld erg belangrijk. Niet alleen voor een prettige samenwerking, maar zij beschikken vaak over nuttige marktinformatie.”

 

Waarin onderscheidt A.R.M. Autoleasing zich van andere leasemaatschappijen?
“Persoonlijk contact en eerlijkheid staan bij ons hoog in het vaandel. Bij de grootste leasemaatschappijen is Remarketing vaak een erg klinische operatie. Wij nemen echt de tijd om het aanbod door te nemen met de klanten en ze goed te woord te staan. Als er iets mankeert aan een auto melden wij dat ook aan de potentiële kopers. Dat schept vertrouwen en voorkomt dat er standaard lager wordt geboden om mogelijke gebreken in te calculeren. Remarketing is dan wel een aparte wereld, maar wij hanteren in feite dezelfde filosofie als de rest van het bedrijf. Ook Remarketing draait om relatiebeheer. In ons vakgebied is dat echter wat ingewikkelder, want wie is nu eigenlijk de klant? De handelaar neemt auto’s van ons af en is dus eigenlijk onze klant, maar de handelaar noemt ons klant omdat hij zaken met ons mag doen. We kunnen niet zonder elkaar. Het komt erop neer een goede balans te vinden tussen geven en nemen. Dat geldt niet alleen ten opzichte van de handelaren, maar ook naar de leaserijders. Het inleveren van de oude leaseauto vormt immers het startpunt voor een nieuw leasecontract.”

 

 

 

 

 

Eclectico.nl © 2007 • Eelco den Boer

www.eclectico.nl